Nyheter

Noll motivation och koncentration under undantagstillståndet? Hur gå tillväga?

Minns du den tiden när du hämtade en take away-kaffe och smög in lite sent till föreläsningen?
Och sedan träffade du kanske några kompisar och åt lunch, för att sedan jobba på ert
grupparbete? Det är bara några veckor sedan och nu ser vardagen väldigt annorlunda ut.
Vissa studerande har vid det här laget kanske märkt att de haft lättare att fokusera på sina studier när
alla andra aktiviteter ställts in. Samtidigt finns det många studerande som upplever att dessa tider
av social distansering skapat större svårigheter än vanligt att ta itu med arbetet.
En orsak till att studierna kan kännas svårare än vanligt är att människan som art älskar rutiner.
För tillfället finns det färre yttre faktorer som påverkar hur du använder din tid – föreläsningar är
inbandade och träningspasset är inställt. Då blir det upp till dig att skapa en rutin som hjälper
hjärnan att förstå vad som är arbetstid och vad som är fritid. Utan en rutin eller ett schema är
det lätt att hitta på ursäkter för att börja jobba senare, men senare har en tendens att aldrig bli nu.
Om du bestämmer vad du ska göra och när du ska göra det så brukar det vara lättare att komma
igång. På tal om rutiner kan även dygnsrytmen leva i farozonen under dessa tider. För att hålla den
i skick är det morgonen som är nyckeln till framgång. Så oavsett om du somnat tidigt eller sent är
det viktigaste att stiga upp på morgonen. Annars blir det lätt en dominoeffekt där en sen morgon
leder till en senare kväll, vilket leder till en senare morgon… Om du stiger upp regelbundet samma
tid på morgonen, kanske du har en trött dag ibland, men åtminstone blir det lättare att gå till sängs i
tid den kvällen!
Hurudan studiemiljö har du där hemma? Om möjligt kan du skapa ett skilt utrymme där du alltid
arbetar och inte gör något annat – då kan hjärnan lära sig associera stället med att slå på work
mode. Håll allt nödvändigt material inom räckhåll och ta hand om din arbetsergonomi.
Sträva också till att minska störande element i din omgivning, vare sig det handlar om bländande sol,
notifikationer i telefonen eller en störande partner. Om du föredrar tystnad kan du pröva på att
använda öronproppar eller brusreducerande hörlurar. För vissa kan däremot
koncentrationsförmågan förbättras genom att lyssna på “pluggmusik” (sök t.ex. music for studying,
eller dylikt på Youtube).
Du kan göra arbetet tydligare och enklare genom att skriva ner en lista på de saker du har att
göra, och bryta ner dagens uppgifter i väldigt små mål. Stora och svåra uppgifter undviker vi gärna,
men en liten enkel deluppgift är lättare att ta itu med! Och får vi hjulen i rullning är det sedan lättare
att fortsätta arbeta. Om du tycker det är svårt att koncentrera dig under distansföreläsningar kan du
prova bekanta dig med förhandsmaterial om sådan finns – det hjälper din hjärna att orientera
sig till det du redan vet om ämnet och det som du ännu behöver lära dig.
På det här sättet kan detbli intressantare för dig att hänga med under föreläsningen. Skriv också anteckningar! De hjälper dig att hålla dig aktiv och lära dig materialet på ett djupare plan.’
Hjälp varandra! Hitta någon annan som också jobbar hemifrån, till exempel en kompis eller
familjemedlem, och håll koll på varandra. T.ex. kan ni komma överens om att skicka ett foto varje
dag när man börjar arbeta. Om man vet att någon annan förväntar sig något av en kan det skapa
ett slags positiv social press som kan hjälpa dig komma igång. Ni kan också t.ex. lägga på skype
medan ni arbetar, så får ni lite social samvaro samtidigt.
Kom ihåg att det brukar ta tid att anpassa sig till nya omständigheter, så försök vara vänlig och
flexibel såväl med dig själv och andra. Det kan vara ett bra läge att försöka medvetet sänka
kravnivån som du ställer på dig själv i studierna. Om du upplever att din vardag lugnat sig, så kan
detta vara en bra tidpunkt för dig att ge utrymme för sådant som intresserar dig eller som annars
känns viktigt för dig.
Daniel Ventus och Fanny Hedenborg, Hankens studiepsykologer